Het boerenleven in de afgelopen honderd jaar en de ontwikkeling van de luchtvaart in dezelfde periode

Vandaag werden wij weer getrakteerd op mooie filmbeelden uit de serie Nederland op film, bijeengebracht door Bartho Kobus. Een verzameling van beelden uit privé collecties, vervaardigd door “gewone Nederlanders” zelf, die ooit de moeite hebben genomen het dagelijks leven vast te leggen, merendeels met 16 mm filmcamera’s.

Het boerenleven, in eerste aanzet vooral kleinschalig van opzet, met veel zware handarbeid, waarbij het gehele gezin, van jong tot oud, geacht werd mee te werken. Hoog opgeladen hooiwagens, voortgetrokken door paarden, na een inspannende oogst, maar ook idyllische beelden van varkens, kippen en dartelende koeien in de wei, en boerinnen die feitelijk het bedrijf runden, bepaalden het beeld. In de veeteelt speelde het fokken van stamboekvee in Friesland een bijzondere rol. Zelfs de Sjah van Perzië kwam naar ons land om zich te oriënteren op mogelijkheden tot aankoop van Fokvee. Veelal kleine gemengde bedrijven in Nederland, werden later door de markt gedwongen tot schaalvergroting en mechanisatie, een probleem dat heden ten dagen nog steeds speelt. Zeker nu milieueisen een steeds belangrijker rol spelen. De schaalvergroting werd in eerste instantie onder meer mogelijk door de inzet van mensen in de “werkverschaffing”. Deze zelfde genoemde schaalvergroting, mechanisatie en specialisatie, aangejaagd door de Boerenleenbank (RABO), brengt de boeren van nu, onder politieke druk, tot (nood)gedwongen verkoop van het familiebedrijf. Een hard gelag voor boeren die dit nu betreft. Voor de aanwezigen in de zaal vandaag vele blijken van herkenning en nostalgische gevoelens.

Na de pauze zagen we over dezelfde periode, beelden uit de ontwikkeling van de luchtvaart in en om het vliegveld Schiphol. In eerste aanzet gestimuleerd door militaire ontwikkelingen rond de eerste wereldoorlog. Een bijzondere rol van vliegtuigbouwer Anthonie Fokker met een eerste vlucht boven de stad Haarlem. Maar ook de burgerluchtvaart, tot grote hoogte getild door Albert Plesman, de oprichter van de KLM. Op 1 oktober 1924 ging het allereerste postvliegtuig vanuit Nederland richting Nederlands Indië, een afstand van zo’n 15.000 kilometer. In 1927 volgde daarop al snel de eerste passagiersvlucht, gefinancierd met hulp van een kapitaalkrachtige Amerikaan. Voor piloten en ander personeel werden bedrijfswoningen gebouwd dicht bij het vliegveld. De ontwikkeling van propellervliegtuigen tot de huidige straalvliegtuigen, alles kwam aan de orde.

Wederom was een bezoekje aan de sociëteit HVOR zeer de moeite waard.

Bij de uitgang werd een ieder tot slot nog verrast met een speculaaspakket, bezorgd door de sint.