Een huis voor de Koning (project)

Project over het Koningshuis en zijn bewoners van basisschool Eben Haëzer groep 7

Een huis voor de Koning

Projectboekje

In dit project leren leerlingen interactief heel veel over de tijd van de Winterkoning, het paleis en de inrichting. Het virtuele koningshuis is een bron van informatie die verwerkt wordt in een projectboekje en wat is nu leuker om zo’n project af te sluiten met lekker spelen in de buitenlucht? Meester Jan de Olde van de Eben Haëzerschool heeft met groep 7 een bijzonder project uitgevoerd waarbij de inzet van het virtuele Koningshuis een wezenlijk onderdeel vormde.

Ontwerpen poort

Je stelt je voor dat je leeft in het zomerpaleis van de Winterkoning het Koningshuis in Rhenen. Je ziet meteen op de plattegrond dat er geen woonkamer is, maar wel een werkkamer voor de koning en één voor de koningin. Maar wat doe je nu in zo’n paleis en in de tuin? Je kunt in de tuin het midden van het labyrint zoeken via de smalle paadjes waar je niet overheen kunt. Maar in die tijd speelden ze ook spelletjes. In het paleis was een echte biljartkamer, maar buiten kon je kaatsen, kolven en boogschieten. Op het voorplein en in de achtertuin was daarvoor wel plaats.
Stel je voor dat je zelf zo’n mooie kamer mag inrichten, welke meubels zet je erin, wat zijn jouw favoriete schilderijen en wat mag je beslist niet vergeten? Jammer dat alle mooie poorten van het paleis verdwenen zijn of toch niet? Eén boog van een poort is nog over, naast het Oude Raadhuis op de Markt kun je die vinden. Wat zie je in die boog? Waarom zo’n rare kop en hoe heet zo’n kop? In het museum het Rondeel en in het virtuele Koningshuis kijk je naar een bijzondere steen. De beeldhouwer heeft er veel werk aan gehad, maar wat zie je nu echt en wat betekenen al die afbeeldingen?

En tenslotte speel je met elkaar een paar van die oude spelletjes. Samen met de hele groep loop je door het virtuele Koningshuis en de tuinen. Als je zelf rondloopt en je klikt op de het handje, krijg je nog veel meer informatie. Via dit project krijgen de leerlingen in de voorbereiding al heel veel informatie, ze zijn praktisch bezig geweest met ontwerpen en tekenen. Ze keken heel intensief naar de schilderijen en de voorstellingen die ze tegenkwamen. Een bezoek aan museum het Rondeel ontbrak evenmin.

Tenslotte speelden ze een spel uit die tijd.
Het project Een Huis voor de Koning levert een waardevolle bijdrage aan cultuur historische educatie.