Leerlingen groep 4 en de virtuele wereld

Navigeren door het paleis van de winterkoning

Dat was toch wel spannend om door het virtuele Koningshuis en de tuinen te lopen. Je kon zomaar naar binnen, merkten de leerling van de groepen 4a en 4b van de Cuneraschool tijdens de les op 14 maart. Ze hadden geen moeite om met de pijltjestoetsen door het paleis van de winterkoning te navigeren. Niet elke leerling kon aan de knoppen, maar de vrijwilligers deden het perfect. Ondertussen hoorden ze de verhalen over de winterkoning en de winterkoningin. De lestijd was te kort, want het spel in de tuin waar je door het labyrint naar het midden moet, kon echt niet meer gespeeld worden.

Gelukkig is het Koningshuis te spelen op https://oudrhenen.nl/virtueel-rhenen-werkgroep/koningshuis/ dan kun je het rustig thuis proberen. De wandeling door de virtuele stad van zo’n 300 jaar geleden, leverde herkenning op. Het oude Raadhuis en vooral de pomp waren herkenningspunten. Een leerling die nu in de Koningsstraat woont, was heel nieuwsgierig hoe zijn straat er heel vroeger heeft uitgezien en dat kon hij nu in de virtuele stad bekijken. Maar de verdedigingswerken van de stad met de poorten en muren vormden de beleving, je kon er onder door en om de stad lopen. Geweldig!

Leerlingen bekijken maquette van het Koningshuis

In museum Het rondeel, zagen de kinderen de “echte” voorwerpen uit het Koningshuis, zoals de lantaarn en het zandstenen fries met mythologische afbeeldingen. Ook de maquette van het Koningshuis werd van alle kanten bekeken. En natuurlijk werd opnieuw de wandeling door het virtuele paleis gemaakt. Opvallend was de interesse en aandacht van deze jonge leerlingen. Ze hadden dan ook allemaal een dikke duim verdien.

Het onderwerp het Virtuele Koningshuis en streetview Rhenen 1700 komen uit het menu Kunst, cultuur en historie. De HVOR heeft inbreng en werkt mee aan de uitvoering van het menu, in dit geval de werkgroep Virtueel Rhenen.